Hel dag

Hej hopp!

Riktigt härlig dag i stallet idag, åkte ut vid elva imorse och kom hem för en liten stund sen, verkligen hel dag!
Hade ett underbar pass med min lilla diamant, jobbade på energin, sideways över bom, backa upp och nudda bakbena mot en tunna, squeez mellan två tunnor, circling i skritt, trav, galopp samt change of direction. Även lite liberty (löst) blev det i gräshagen, gick super bra! Kunde fokusera bra på mig trots gräset och gick bara iväg en gång när jag bad han om lite circling. Riktigt roligt, han är så duktig min ponny!


Hade ju Igge Pigge idag också. Han är en väldigt fin häst, otrolig känslig. Hans problem är dock att han blir väldigt right brain extrovert (explosiv och instinkts driven) när han inte känner sig trygg, när han är själv, kommer till nya platser etc. Så jag fick jobba en stund på att få han att slappna av och lugna ner sig innan jag satt upp. Börjar alltid med att kolla av hästen på marken innan jag sitter upp, ibland (som idag med Igge) måste man få hästen att slappna av och börja tänka och ibland kanske det handlar om att få upp hästens motivation innan man hoppar upp. Hur som helst så gäller det att inte ha bråttom och bara tänka på just ridningen. Nu tog det inte speciellt lång tid att få Igge tillbaka ner på jorden och lugna ner sig, men ibland går det inte lika fort men då gäller det ändå att inte stressa utan ta den tid det tar. Som parelli brukar säga: Take the time it takes and it take less time.
Hur som helst, när han hade lugnat ner sig och kunde tänka igen så knöt jag ihop ledrepet i repgrimman så att jag fick tyglar. Mamma hjälpte till att kasta upp mig och sen red/gick vi iväg till en av sommar hagarna och så red jag lite där en stund. Igge hann hetsa upp sig lite på vägen dit så vi jobbade igen på att coola ner. Gjorde follow the rail (gå längst staketet) och varje gång han hetsade upp sig så gjorde jag en indirect rein och flyttade undan rumpan och sedan bogen och fortsatte ut längst staketet fast i nytt varv. Blev en hel del sådanna i början men efter ett tag lugnade han ner sig igen och då gjorde vi lite åttan (rider ett mönster som en åtta) one rein stop, back och sideways.
När vi hade koll på läget och Igge var fokuserad på mig och framförallt lugn så red vi en sväng i skogen. Sista biten fick mamma hoppa upp och så ledde jag henne, hon tyckte det var super myisgt! Kanske blir en egen häst till henne snart ;)

Lekte en stund med räkan också. Gick jättebra med pinnen, den är inte alls så läskig längre. Även lite bakdelsvändningar, squeez mellan ett träd och lite framdelsvändning. Gick jättebra!

Nu ska jag gå och ta en dusch och sen lägga mig i sängen tillsammans med min vovve och titta på film. Imorgon ska jag med ett par kompisar och handla kläder till skolavslutningen, hoppas jag hittar något fint och billig (är egentligen helt pank...)

Ha en trevlig kväll!


Igge :)

Räkan :P

Och min lilla plutt! :)






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0