Frågor!

Hej hallå!

Har fått lite frågor (tack för dom!) som jag tänkte svara på :)

Hej, har lite frågor:
1. Hur mycket kostar Zalle i månaden?
2. Hur ser vardagen ut för dig & Zalle?
3. Är Zalle skodd eller går han barfota?


Svar:
1. Kostnaden för Zalle varje månad varierar ganska mycket lite beroende på om han exempelvis är sjuk (då blir det dyra kostnader för veterinär) om det är vår/sommar eller vinter/höst, det är nämligen billigare på våren och sommaren eftersom han går ute dygnet runt då och då kostar inte stallhyran lika mycket samt att det inte går åt någon torv osv. Sen beror det också på vad vi hittar på, som nu i vår och sommar sak vi tillexempel iväg på en del kurser och då blir det förståss lite extra pengar som går åt, men på ett ungefär så kostar Zalle runt 5000 kr i månaden och i det så är det inräknat hovslagare, stallhyra, medecin, hö, försäkring och bensin till och från stallet. Så det är inte jättebilligt tyvär..

2. Oj, det är väldigt svårt att säga för den ser väldigt olika ut beroende på vilken dag det är, vilket humör jag och Zalle är på, om jag har mycket i skolan, om det är lov, helg eller vanlig veckodag osv. Jag försöker också att alltid variera och göra så mycket olika varje gång så att Zalle inte ska kunna ta något förgivet. För med hans personlighet eller horsenality (hästpersonlighet) så är det jätteviktigt att det hela tiden händer nya grejer och att det inte blir tråkigt. Han gillar inte rutiner utan för att det inte ska bli tråkigt måste det vara lite olika varje gång. Så ibland kanske jag står i hagen och borstar, ibland tar jag ner han och står i spolspiltan, ibland står jag på stallplanen osv. Jag försöker också att inte rida eller prommenera samma runda två dagar i rad utan variera mycket.
Sen beror det också mycket på som sagt vilket humör vi är på, ibland kanske jag har tänkt att rida men Zalle har någon mentalt spärr som vi behöver jobba på och då leker vi för att få bort den istället. Rörigt svar, men kort och gott vår vardag ser väldigt olika ut!

3. Tidigare var Zalle skodd men nu går han barfota eftersom hans hovar mår allra bäst av det. Vår nya hovslgare som vi åker till på Strömsholm är otroligt duktig och har fixat till Zalles fötter så att de har blivit starka och klarar att gå utan skor, vilket är jättebra! För så länge det funkar utan att hästarna blir för ömma i hovarna så är det allra bäst att skippa skor, för det naturliga för hästen är ju faktiskt att gå barfota!

Tack igen för frågorna! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0